Ja, det är nog det tyvärr. Den största delen av buden har inget inflytande i denna organisation. De som är så kallat förtroendevalda, där har företagen väldigt stor möjlighet att påverka vilka som hamnar i styrelser och få gå kurser och hamnar i delegationer. Vi kan ta ett exempel, den före detta ordföranden i tidningsbudssektionen i Göteborg agerar numera som inspektör för företaget där, är även ordförande i Unionen och är tjänsteman, men ändå sitter han med och deltar på Transports årsmöten och talar för de som företaget vill ha in i styrelsen. Det var ju samme man som försatt oss i den situation som sedermera resulterade i Göteborgskonflikten. Det blev ju då förmycket för honom och han lämnade sina fackuppdrag, vind för våg. Det är ju personer som inte tar ansvar för sina handlingar som hela tiden sitter och fifflar med uppgörelser. Detta är helt ok säger då den tidigare avdelningsordföranden för Transport på samma möte, alltså när en ordförande från Unionen sitter med och påverkar valen i Transport. Detta är ju inte det enda exempel på hur fel Transport har hamnat i Göteborg.
Vi försökte också att få klarhet i hur förhandlingsdelegationen var sammansatt. Det skulle vi dock tydligen inte ha gjort för nu vill man inte tala med oss från detta håll. Det är väldigt sjukt med denna delegation, somliga i den, vågar tydligen inte tala om att man sitter med i detta sammanhang.
Vi har försökt få till stånd en dialog genom forum och annat med den delegation som tydligen säger att man företräder oss, men så är ju uppenbart inte fallet, för den största kategorin av distributörer har ingen som talar för sig över huvud taget. Det är helt tyst från denna delegation. De enda som yttrar sig är direktörerna, som tycks få precis som de vill.
Lite mer gåslever, rysk kaviar och vodka så ska ni se att det blir ett avtal till slut!
SvaraRaderatyvärr så har dom som börjar att jobba fackligt en tendens att vilja vara mer på facket och dricka kaffe än att vara nere på golvet och jobba.
SvaraRaderaredan efter ett par månader med ett lite tyngre fackuppdrag så börjar dom att bete sig som småpampar och bli arbetsskygga.
hittar på uppgifter på facket så att dom inte skall behöva gå tillbaka till jobbet och jobba.
så jag tycket att det är dax att det får komma in fler aktörer och förhandla fram avtalen.
Låt syndikalisterna och transport slås om att få lämna det bästa avtalet till tidningsbuden.
Det fack som kommer med bästa avtalet får skriva under.Sen får dom värva medlemmar efter hur dom lyckas med avtalet.