2010-10-05 23:31:00 Rubrik:
Vad ett avtal skall innehålla var frågan.
Givetvis klausuler som omöjliggör sådana lönesänkningsarrangemang som vi hittills varit utsatta för. Men det viktigaste är ju att Transportarbetareförbundet inrättar en kontrollfunktion på riksplanet som omöjliggör sådana ageranden som skett. Det har upprepats ett otal gånger nu att man sitter och förstör situationen för oss på lokal nivå, som drabbar hela landet.
Förslag som jag kommer på nu i denna stund:
- OB Måndag - Fredag - 100% mellan 00:00 och 06:00.
OB dag Lördag - 20%
OB dag Söndag - 30%
OB natt lördag - 120%
OB natt Söndag - 130%- En daglön som kan jämföras med andra hårt arbetande kategorier - gruvarbetare t.ex. Skall även vara relaterad till arbetstidsreduktionen enl. nedanstående punkt - som är olika för de olika distributörskategorierna. 232 kr/tim för den kategori av bud som har 20 tim arbetstidsreduktion.
- 232 kr/tim
- 193 kr/tim
- 178 kr/tim
- Arbetstidsreduktion med avseende på de skillnader som de olika distributörskategorierna har. Nedanstående lista tas enbart de rena typerna upp, som man måste fördela procentuellt om man går blandistrikt.
- Distributör i trappor - 20 tim
- Distributör i villaområde, hiss eller på cykel - 16 tim
- Distributör i bil - 14 tim
- Skall gångbud kompenseras för att man inte kan ta med sig så många titlar och försändelser som ett bilbud kan? I sådana fall vi har extra betalt för detta.
- Skoersättning 17 kr/mil. Idag klarar företagen inte av att göra korrekta skoinköp som passar alla.
- Bilersättning 200 kr/mil - det bör ju då vara förmånligare för företagen att tillhandahålla företagsbil. Denna ersättning skall alltid förutsätta att miljöriktigt fordon används i enlighet med certifieringskraven som företaget är tvungna att anpassa sig till. Bilarna skall ju givetvis vara högerstyrda oavsett de är ägda av enskild distributör eller bolag. För att alla miljöaspekter skall kunna anses vara tillgodosedda.
- Fria arbetskläder givetvis eller en årlig summa om 2000 kr. Handskar skall inte inräknas i denna summa.
- All tid som företagets redskap hanteras skall det utgå ersättning för.
- Förvaras redskap i hemmet skall ersättning utgå till distributören för detta.
- Distributörer som drabbats av lönesänkning p.g.a. att tidigare avtal missbrukats skall kompenseras.
- min 50% sysselsättningsgrad för att uppnå gränsen för a-kassa, givetvis
- Klausul för att avtalet inte skall utnyttjas som ett kollektivt lönesänkarinstrument. Så har man ju utnyttjat tidigare avtal trotts avtalens andemening klart och tydligt inte har avsett detta.
- regler för hur en förhandlingsdelegation skall vara sammansatt proportionerligt representerande alla distributörskategorier.
- detta avtal skall givetvis även innefatta alla typer av jourbud som ersätter ordinariebuden.
- Alla bud skall ha tillgång till avtalstexterna på internet, senast en månad efter avtalets signerande. Idag förvägras vi i stort att få se avtalen.
- Med undantag, mycket sparsamt skall lokala avtal få förekomma - men om så är fallet skall alla bud ha tillgång till avtalstexterna på internet.
_________________
boa - Välkomna till vår blogg: http://distributoren.blogspot.com
För utveckling och förbättring av alla distributörers arbetsförhållanden - i lön/miljö-hänseende - främst till en början alla tidningsdistributörer, tidningsbud - nattarbetare. Stiftelse och eller intresseorganisation övervägs.
Bolagen ändrar distributionsformerna och därmed måste avtalen ändras - att vi får betalt för den tid vi är på arbetsplatsen. Riksavtal för alla budkategorier kräver vi. - distributoren@gmail.com. Forum: http://www.tidningsbudens.forum24.se
onsdag 6 oktober 2010
Distributörsavtal - tidningsbudsavtal - 2011
Förslag på punkter som måste ingå i ett nytt tidningsbudsavtal eller som måste omarbetas. Hämtat från: Se här
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej! Gällande cykelbud, det kan också vara krävande om man har en distrikt med många branta backar och när man ska cykla på vintern på oplogade vägar. Det tar verkligen på krafterna, tror mig. Jag har ett cykeldistrikt men ingen av mina föregångare har cyklat eftersom distriktet är för jobbigt att cykla. Så jag brukar gå.
SvaraRaderaVisst visst, du har helt rätt, man måste nog ha ett bedömningssystem där man helt enkelt fastställer den fysiska belastningsgraden helt enkelt och där man väger in hur distriktet ser ut för övrigt. Att man tar hänsyn till backigheten t.ex.
SvaraRaderaMan räknar ut en belastningsfacktor på respektive distrikt och fastställer arbetstidsreduktionen och därmed lönen därefter.
hur kollar man att man får rätt lön?? fackombud var finns han ???
SvaraRaderajobba 4 år 17 Km bil distrik (2:50 tim ) Hur mycket ligger timpenning ?
SvaraRaderaPremo ger 1000 SEK i "skobidrag" för varje 900h man har arbetat (enligt den traktmätning som definitivt är felaktig om man är normalsnabb).
SvaraRaderaDet står väl i det nuvarande avtalet "ett par skor"? Jag får i alla fall inte ett par lämpliga skor för denna summa!
Är det vettigt att en filialföreståndare hos Premo har mindre timlön än ett bud som arbetat 10 år?Tror att en FF har c.a 127 SEK/h och ett bud 135.
SvaraRaderaDe har personalansvar för ett stort antal bud och arbetsuppgifter som skulle ligga i en avsevärt högre lönekategori enligt mitt förmenande.
Det tar dessutom betydligt längre tid att utföra dessa uppgifter än den utmätta (liksom alla andra tidmätta uppgifter som buden har), vilket innebär att timlönen blir ännu lägre.
Är det NÅGON som bryr sig?