Bolagen ändrar distributionsformerna och därmed måste avtalen ändras - att vi får betalt för den tid vi är på arbetsplatsen. Riksavtal för alla budkategorier kräver vi. - distributoren@gmail.com. Forum: http://www.tidningsbudens.forum24.se

söndag 3 oktober 2010

Tidningsbudsavtalet sades upp i förtid 2006

Jag tror det var i mitten av Juni någon gång för jag satt ensam på Transportavdelningen i Göteborg och ringde runt i två dagar strax innan midsommar detta år, till medlemmar - och meddelade den goda nyheten att det misstolkade avtalet inte gällde längre.

Som sagt, det dåvarande avtalet hade ju misstolkats och utnyttjades ju av arbetsgivarna för att sänka våra löner, med att slå ihop distrikt. Så var det ju aldrig tänkt att avtalet skulle användas. Jag hade ett ganska gediget jobb med att försöka övertyga folket på avd. 3 och tidnigsbudssektionen, om vad det hela rörde sig om, men det var inte det lättaste.

Vi hade samlats i Mölndal en liten aktionsgrupp (5 personer). Pratade strategi och annat. Äntligen, vid detta tillfälle fick jag en ytterligare person att förstå vad jag menade, trotts att sektionsordföranden satt och bläddrade i sitt avtal och hela tiden påstod att företaget hade rätt att köra över oss, han hade svårt att greppa sammanhanget och förstå vad avtalet gick ut på.

Nu var vi två som förstod sammanhanget och fick till slut med oss alla på tåget.

Vad var det som avgjorde att avtalet sades upp? Jo, vi förstod helt plötsligt vad avtalet gick ut på - avtalets andemening. Det gick ju definitivt inte ut på att några löner skulle sänkas, snarare att buden skulle ha följsam löneutveckling med övriga samhället. Andemeningen med avtalet var alltså att vi skulle ha 10% i lönepåslag under en treårsperiod - helt klart - ingen lönesänkning. Alla var eniga om detta.

På ett medlemsmöte där flera av potentaterna i förbundsledningen deltog här i Göteborg lyckades vi vid detta tillfälle att övertyga förbundsordföranden om vad vi tyckte - han höll med. På ett eftersnack efter detta möte hade förbundsordföranden beslutat att avtalet skulle sägas upp, för att rädda situationen. Det vad den enda lösningen.

Avtalet hade ju redan utnyttjats felaktigt på flera håll i landet med Transportarbetareförbundets välsignelse och då är det redan kört, då kan man göra likadant på andra håll. Det enda möjligheten Transport hade till förfogande var att säga upp avtalet i förtid.

Tyvärr har vi hamnat i samma situation nu igen p.g.a att vissa förhandlingsombudsmän har svårt att förstå vad avtalen har för huvudsyfte!

Det var ju en lång väg att gå - för att komma fram till detta - men det hela startade väll år 2004 ungefär tror jag. Jag återkommer med en förklaring senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar