Sjönk 2011 från 69 till 67 procent. Bara var tredje anställd i hotell- och restaurangbranschen är medlem i facket. Det är nog sämre ställt för tidningsbuden, säkerligen under 20 % som ett löst antagande om man räknar generöst, kan nog vara under 10 % t.o.m. Har för mig att jag kom fram till siffran ca 10 % vid en överslagsberäkning som jag gjorde för några år sedan, för VTD:s del i Göteborg. Inflytandet från budens sida kan därmed räknas som helt försumbar här. Vi har några skojare från facket som håller skenet uppe med att skriva en massa oväsentligheter i personaltidningen, för att förvilla och vilseleda. Får se om vi kan få fram en mer exakt siffra på anslutningsgraden så småningom. Se Professor Anders Kjellberg:s rapport, Lunds Universitet här
Man kan ju förstå varför tidningsbuden flyr Transport. Kollektivavtalet kan vi väl betrakta som ett försök till att hålla nere den stora massans löner, för att undantag skall kunna göras på det lokala planet, för att hålla uppe lönerna för specialkategorierna av bud, som inte regleras i det rikstäckande avtalet. Bland andra den kategori av bud som ofta hamnar i förhandlingsdelegationerna.
Vi har även kunnat konstatera att fackrepresentanter från Transport inte kommer till avtalade möten inom VTD, fastän att man från företagets sida bokat om för att det skall passa facket - vad är det frågan om?
Vi har även kunnat konstatera att fackrepresentanter från Transport inte kommer till avtalade möten inom VTD, fastän att man från företagets sida bokat om för att det skall passa facket - vad är det frågan om?
Tack för informasionen!!!
SvaraRaderaFöljande hämtat från en annan hemsida, kan ni kommentera?
SvaraRaderaAnonymFeb 22, 2012 10:36 AM
Nästa avtal blir förmodligen bara ett karbonpapper på det vi fått nu.
Transport är nöjt med det nya avtalet liksom arbetsgivarna liksom det stora flertalet arbetande tidningsbud som inte bryr sig. TY den som tiger instämmer.
Dock finns en liten förbittrad grupp oorganiserade nätaktiva bud som opponerar sig
men det räcker inte på långa vägar. Det här upproret är ett skämt och något som fack/AG
i glada vänners lag skrattar gott åt.
Ja, du har nog rätt, det blir nog inga större förändringar. Vi var ju redan införstådda i att det skulle bli ett katastrofavtal utan att många av oss fick vara med och ha inflytande i det hela. Jag själv var ju inne på att man skulle kunnat behålla det gamla avtalsprincipen bara med att rätta den upp åt väggarna fel satta tidsåtgången i kilometertabellen. Det hade vi kommit väldigt långt med. Tills dess vi hade arbetat fram en annan avtalsmodell under lugna former. Som jag sa långt innan det här avtalet skrevs under, blir man nästan tvungen att införa stämpelklockor - kanske dock i en mer modern form.
RaderaDu pratar om en förbittrade nätaktiva, och då kan vi säga att det är väll nästan den enda väg vi har att gå om vi inte skapar nya organisationer som tar vara på våra intressen. Det är för många fackliga som sitter på dubbla stolar i det här sammanhangen. Företag och fack håller människor utanför som skulle kunna skapa fördelar för både företag och anställda. Vi har en ond cirkel som måste brytas!
Transport har ju förstört ganska mycket för oss kan man nog säga.
RaderaKan man nog säga ja.
RaderaDet där har ju jag skrivit! Mena inte att raljera över upproret som det så här i efterhand kan synas som utan bara att sänka förväntningar och förhoppningar att detta skulle leda till några förändringar.
RaderaI en tvist jag drev ensam mot VTD i Göteborgs tingsrätt menade TU att tidningsbud som avlönades via kilometertabellen också var anställda för att arbeta i hela spannet från 1-20km. Jag menade att eftersom VTD beordrat mig arbeta på annat större distrikt så hade min sysselsättningsgrad ökat och därmed mitt anställningsavtal ändrats. Mitt yrkande var ogiltigförklaring av uppsägning. Tingsrättens många domare, ny varje gång vi skulle förhandla, höll inte med mig. Så ett absolut krav från mig för att jag ska kunna acceptera den gamla km-tabellen är ju förstås att det tydligt skrivs in i kollektivavtalet att "det krävs skriftlig överenskommelse mellan anställt tidningsbud och arbetsgivare i det fall tidningsbud omplaceras till annat distrikt och det nya distriktet har annat km-intervall än det gamla"
Och jag menade ju inte att man skall gå över till någon kilometertabell igen, det är ju ett överspelat kapitel. Man måste dock gardera sig på alla sätt, som du säkert menar, för att inte hamna i de ohållbara situationer vi nu råkat ut för.
RaderaVad menar du med den "fel satta tidsåtgången i kilometertabellen"?
SvaraRaderaDen gamla tabellen gällde ju för bud både till fots och bil, sådana som sprang i trappor och de som åkte bil. I det värsta fallet skulle man ju ha kunnat tänkt sig att ett trappgående bud skulle kunna ha ett distrikt på 2 mil. Det skulle ha medfört att det budet skulle få springa med en hastighet av ungefär 8 km/tim, har jag för mig att jag kom fram till. Helt orimligt, eller hur?
RaderaKilometertabellen stämde ganska väl för distrikt som var ca 3,5 km. Det var den så kallade skuggtabellen som snedvred allt. Hade detta fel rättats till, så hade man kunnat använda kilometertabellen under en övergångstid tills man tillsatt lite förståndigare människor för att skapa nått nytt.
Förståndiga människor i detta sammanhang är ju sådana som inte behöver 10 år på sig för att skapa något nytt, och ändå misslyckas kapitalt. Man hade ju en sådan hop med människor som misslyckades, som vi minns.
Vad jag minns så hade du en artikel i Transportarbetaren om detta, någon gång före det att avtalet skrevs på 2007. Stämmer det?
SvaraRaderaStämmer delvis, jag skrev inte, men var med i artikeln och delgav mina synpunkter.
Radera