Bolagen ändrar distributionsformerna och därmed måste avtalen ändras - att vi får betalt för den tid vi är på arbetsplatsen. Riksavtal för alla budkategorier kräver vi. - distributoren@gmail.com. Forum: http://www.tidningsbudens.forum24.se

torsdag 29 april 2010

Tidningsbudsprotest

Ur Transportarbetaren Nr 5 - maj 2010

Ja, så här går det när man skriver dåliga kollektivavtal och inte har kontroll på hur avtalen tolkas på lokal nivå. Precis så här gick det till i Göteborg, man slog ihop distrikt, minskade arbetstiden och därmed fick buden sänkta löner. Går man med på en sådan här sak på ett ställe, så är det kört på övriga ställen i landet. Detta problem upprepar sig hela tiden, Transport lär sig inte. Den juridiska termen för detta är konkludent handlande. Man måste alltså sluta mer precisa avtal på riksnivå som förhindrar sådant här och så måste förbundet ha en övergripande kontroll på de avtal som görs upp om på lokal nivå. Amatörer kan i fortsättningen inte tillåtas förstöra för så många, det måste sättas stopp för detta.

Det var ju delvis detta vi egentligen ville förhindra när vi började opponera här i Göteborg ungefär 2004. Då tyckte man att det var helt ok att slå ihop distrikt och sänka löner från Transports Göteborgsavdelning. Det framgår helt klart genom bloggande sekreterares uttalande vid denna tidpunkt.

Tyvärr var det ju några fackliga som satte sina egenintresse högre vid denna tid med manipulerande och annat, så vi kunde ju inte få till stånd en kompetent diskussion om det här. Det fullständigt inkompetenta sektionstyrelsen motsatte sig detta. Det gick inte att föra ett normalt samtal. Några få gaddade ihop sig och blockerade frågeställningarna - av rent egenintresse, till nackdel för det stora flertalet.

Vi har ju tjänstemän som var involverade i dessa aktioner med att sänka arbetstidsmåttet för tidningsbuden. Nu har ju tjänstemännen varit i en liknande process där de får söka om tjänsterna inom företagen. Men nu talas det inte så mycket om att gå ner i arbetstidsmått. Även om det finns distributörer som är bättre lämpade för att överta dessa tjänster och på så vis få en rättvisare och kompetentare resursutnyttjande inom företagen. Lite konstigt.

Det vore intressant att få några kommentarer av er Premo-anställda.

VTD har ett stort ansvar i att förhindra oss att få in lämpligt folk i styrelserna.

Jag ser även en hel del kommentarer i föregående inlägg som fordrar en del ytterligare förklaringar. Jag får återkomma till detta.

6 kommentarer:

  1. Är det någon som vet varför Tidningsbudssektionen i Göteborg förlägger sitt medlemsmöte till en helgdag, Kristihimmelsfärdsdag den 13/5? Ganska originellt. Det är väll som vanligt att det inte är meningen att några medlemmar skall komma på mötet, så att man i styrelsen kan manipulera lite mer fritt. Det skall ju avhandlas vad för frågor man skall ta upp i avtalsförhandlingarna och delegater skall ju utses och detta vill ju den lilla KAMRATKRETSEN styra över själva.

    SvaraRadera
  2. Det är ju svagt av Transport att inte komma med någon kommentar på dom inlägg och kommentarer som görs här. Man är ju inne och tittar på sidan har jag hört.

    SvaraRadera
  3. Man struntar väll som vanligt i all kritik som man får i Transportarbetarförbundet, det är ju aldrig någon som granskar vad dom håller på med ändå. Struntar i kritik,lagar och deras egna stadgar. Det är ju så, när denna vana har blivit så inarbetad.

    SvaraRadera
  4. Har det inte gått för långt när ett företags största riskfaktorer har hand om riskbedömningar. Det verkar som nån inte bara trampat i en potta, det sitter tydligen en på huvudet också.

    SvaraRadera
  5. Det var väll miffot som satt förut som ordförande på Tidningsbudssektionen som ville sänka lönerna för vissa bud. Han visste ju inte på vilket ben han skulle stå, ena stunden så skulle han vara talman för buden, den andra halvan av tiden jobbade han som inspektör och motarbeta de buden. Det är ju sådana här ynkryggar som förstör allt. Sedan när det blev lite mothugg från buden då bröt han samman och slutade. Nu sitter han tydligen som ordförande i kontorsfolkets fack. Jag har till och med hört att han inte ens kunde hålla sig ifrån årsmötena som Transport hade utan han satt med på dessa och deltog i valprocessen som representant för företaget. Han var då ordförande i ett annat fack. Hur snett får det gå egentligen, ett sånt hyckleri!

    SvaraRadera
  6. Miffot sänker väll kontorsfolkets löner också, han har väll inte bättre förstånd. Behöver väll ändå inte jobba så hårt och får väll extra förmåner själv. För några år sedan var det några som försökte tala med honom, och då satt han alltid och åkte bil från eller till Orust. Nöjestrippar där han höll sig borta från företaget och struntade i budens situation eller jobbade för försämringar. Han såg ju också till att nuvarande ordförande skolades in i samma anda - Transportandan - där ingen behöver ta ansvar och fifflar.

    SvaraRadera