I det senaste numret av Transportarbetaren presenterar man vad man vill i de kommande förhandlingarna - och då ser vi att man är inriktad mot att inte företräda oss på ett särskilt föredömligt sätt.
Man har tydligen utsett en ny ombudsman för avtalet och vad jag kan förstå så kommer han från ett helt annat avtalsområde - Bevakningsavtalet. Ser ju trevlig ut på bild men har en avvisande attityd på bilden och löparskona är på - skall han också springa ifrån sitt ansvar när avtalet är påskrivet nästa gång?
Man har ju tidigare jämfört branscherna bevakning/bud med varandra men skillnaderna är ganska stora och arbetsbördan helt annorlunda.
Ofta förekommer den här avvisande karaktären; det är mycket hemlighetsmakeri och det finns budkategorier som vi i kollektivet inte får reda på vilka avtal de lyder under. Skall vi ha kollektivavtal så måste ju alla kategorier regleras i detta. Vi kan inte ha sidogrupper som fixar till det för sig - så där lite vid sidan om. Många av dessa personer som går på sidoavtal sitter ofta och har inflytande över de dåliga avtal man skapar för andra.
Den avvisande attityden - vad indikerar detta?
Mycket tyder väll på att man under LO:s ok inte kommer att kunna skapa några nämnvärda förbättringar för buden utan detta måste drivas i en mer fristående och flexibel organisation - eller?
En företrädarorganisation bör i fortsättningen besitta en kompetens som överstiger distributionsbolagens, så att vi kan föreslå kreativa förbättringsförslag. Kompetensen finns ju inte i bolagen idag utan allt går ju ut på att sno åt sig på löntagarnas bekostnad. Hur åstadkommer man detta? Ja definitivt inte genom att utbilda i historia och ideologi!
Konfliktsvurmarna bör vi akta oss för i fortsättningen. Det är nämligen den enda väg dessa kan ta sig fram på - från den primitiva tillvaro de har ett ursprung ur. Har man inte konflikt med företagen så har man konflikt med andra som inte tycker som de själva. Ett mått av konflikt måste tydligen vara uppfyllt enligt vad de tycker.
Hej boa!
SvaraRaderaÄr det inget riktigt kollektivavtal som gäller för tidningsbuden. Kan du förklara lite?
Hälsningar
Erik
Hej Erik!
SvaraRaderaDet finns väldigt mycket att säga om detta med kollektivavtalet, skall utveckla detta lite bättre vid ett senare tillfälle. Skall dock säga att det är en gammal konstruktion som har många brister i sig, och de som varit ansvariga har inte ens haft vett på att ta bort rena felkonstruktioner som är kvar. Kunskapsnivån och ansvarstagandet brister. Innan det senaste avtalet kom till - hade man en delegation som arbetade med en förändring i 10 år, som det inte blev nått av. Det är väldigt mycket pengar som inkompetenta delegater slösar bort på medlemmars bekostnad.
Det värsta är dock att det är kategorier av bud som aldrig avhandlas i riksavtalet utan som går på halvdiffusa avtal som facket smusslar med och absolut inte vågar visa oss övriga bud. Göteborgsavdelningen är ett skräckexempel här. Jag vet inte vari rädslan ligger – antingen klarar man inte av att teckna juridiskt riktiga avtal eller så ligger det bedrägliga handlingar bakom det hela.
/boa
En grupp bud som själva lägger upp arbetet och kan ha ledighet vissa nätter, som har total kontroll över ett bestämt område.En bil,cyklar, gång - man delar upp det efter sina kunskaper, håller koll, fixar abonnenter, - allt skulle gå supersmidigt.
SvaraRaderaMen bolagen, pressen och facket går väl hellre i graven....
I viss mån kommer det väll att bli så enligt den nya VTD-modellen här i Göteborg. Men det kommer väll att fjärrstyras av personer som inte har så stor närkontroll även då. Ja och det ordinarie facket håller ju på att skotta ner sej självt i graven för fulla muggar.
SvaraRaderakan nån hjälpa mig jag skulle behöva veta hur många timmar en heltidstjänst är jag jobbar ständig natt 5 dar i veckan 8 timmar per natt jag jobbar som tidningsdistrubitör bil distrubition
SvaraRadera