Bolagen ändrar distributionsformerna och därmed måste avtalen ändras - att vi får betalt för den tid vi är på arbetsplatsen. Riksavtal för alla budkategorier kräver vi. - distributoren@gmail.com. Forum: http://www.tidningsbudens.forum24.se

söndag 29 augusti 2010

Privatbil eller företagsbil för distributörer - Tidningsbud?

Detta är en fråga som Transportarbetarförbundet inte klarar av att lösa tydligen.

Det finns en krass ekonomiskt ballanserad lösning på detta problem, det är bara att se på verkligheten som den är. Vem skall stå för fiolerna (kostnaden) - jo kunden - vi säger i detta fall tidningsbolagen, som ger i uppdrag till distributionsbolagen att distribuera deras tidningar.

Driftskostnader för bilar är en del av distributionsbolagets kostnader som man skall lägga över på kunden, och kunden skall ju ha denna tjänst till lägsta möjliga kostnad - givetvis.

Den stora frågan är hur blir driftskostnaden den lägsta möjliga, om enskilda eller ett företag äger bilarna? Det kan jag svara på - det blir den om företaget äger bilarna, helt klart! Det blir den p.g.a att man kan utnyttja de storskliga fördelarna med hänseende på moms, service, inköp och annat som en enskild inte kan utnyttja.

I bägge ägarfallen förutsätts att bilarna skall vara av miljöanpassat slag för att uppfylla certifieringskraven som marknaden ställer på distributionsbolagen idag, för att de överhuvud taget skall få uppdragen att distribuera. Bilar skall ju dessutom vara anpassade för distribution - förutsätts - alltså högerstyrda.

Varför håller fackliga på att slösa bort sin tid på att fundera på andra krångliga lösningar - argumentera i stället för vem som det är lämpligast för, att ta kostnaden. Men för att slippa även detta så är det bara att benhårt kräva 200 kr/mil i milersättning i kollektivavtalet.

Motsvarande resonemang kan föras för övrig utrustning som tidningsbuden behöver för sitt uppdrag.

Skrota de inkompetenta förhandlingsdelegationerna som inte gör sitt jobb och hitta på nått nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar