Transportarbetareförbundet hade ett medlemstapp på 16% fram till 2009, men den trenden är nu bruten. Man behöver bli fler säger man och det kan väll vara sant, men då måste framförallt kompetensnivån höjas i förbundet så att det avspeglar sig i framförhandlade avtal - denna allvarliga faktor glömmer man i dessa bedömningar. Kan man visa en trend på att man förbättrar sig i det avseende, så kan det vara värt att gå med i denna organisation.
Man måste skaffa sig den kompetens som arbetsgivarsidan skaffar sig i form av högutbildade jurister som tar sin arbetsuppgift på allvar - det är ju ganska dumt att sätta amatörer på jobb som det behövs modern kunskap för. Det finns ingen anledning att betala dyra medlemsavgifter för att amatörer skall utföra ett jobb. Man behöver ju inte heller studera rekryteringsmetoder i USA - tänk själva - och då under de omständigheter vi lever. Man har tydligen någon sorts sergeant-system i deras ruffliga maffialiknande fackorganisationer. Tyvärr har vi ju sett att man gärna vill ta upp denna image av rufflighet här. Jag tror inte detta tilltalar den välutbildade svenska arbetaren. Det är inte med fula trix och gangstermetoder man skall gå fram, utan med kompetens och kunnighet. Nu har vi tyvärr situationen att arbetsskygga, lata och okunniga härjar med sina fula metoder och hot.
Nej tack inga Sergeanter här i den Svenska fackrörelse. Det är inte med militanta rekryteringsmetoder man skall gå fram - det är med kunskap i bagaget man går fram. Tror inte heller att det är särdeles bra att vi har folk från väktarbranschen som skall företräda oss på alla ombudsnivåer.
Det behövs både kvalitet och kvantitet - men börja först med kvaliteten, det finns tillräckligt med ekonomiska resurser i förbundet men de måste omfördelas.
Läs mer här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar